И́кос 1. А́нгел благове́стник А́гнца Христа́, взе́млющаго грехи́ ми́ра, бы́л еси́ Андре́е апо́столе, и с Ни́м во ве́ки пребыва́еши на небеси́; отону́дуже и при́зри на пе́ния, приноси́мая тебе́ во хра́ме твое́м, на ме́сте, иде́же стоя́сте но́зе твои́, и я́ко бога́т сы́й благода́тию Бо́жиею, пода́ждь на́м сло́во бла́го, да зове́м ти́:
Учи́телю, где́ живе́ши? — вопроси́л еси́, Андре́е, Спа́са ду́ш на́ших и, с Ни́м пребы́в де́нь еди́н, возлюби́л еси́ на вся́ дни́ живота́ твоего́ обре́теннаго тобо́ю Месси́ю, и бра́та твоего́ старе́йшаго приве́л еси́ к Нему́. Те́мже и на́с, я́ко ме́ньшую бра́тию твою́, к Нему́ же не преста́й влещи́, да и мы́, после́дующе стопа́м твои́м, вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 2.
Прови́дя в тебе́, святы́й Андре́е, ве́ры и любве́ пла́мень, Госпо́дь па́ки тя́ обре́те на е́зере Геннисаре́тсте, я́ко ры́баря, ку́пно с бра́том твои́м, вмета́юща мре́жи во глубину́, и рече́ ва́ма: гряди́та по Мне́, и А́з сотворю́ вы́ ловца́ челове́ком. — Ты́ же а́бие после́довал еси́ Ему́ и богодухнове́нным сло́вом, я́ко мре́жею, челове́ки улови́л еси́ Христу́, с ни́миже и мы́, уловле́ннии тобо́ю во спасе́ние, веща́ем ти́:
Ра́дуйся, я́ко от Самого́ Го́спода лови́тве духо́вней научи́лся еси́; ра́дуйся, я́ко на то́м же е́зере с про́чими апо́столы обурева́емь бы́в, ве́рою спа́слся еси́ в Го́спода, запреща́ющаго ве́тром и мо́рю.
Конда́к 5.
Двукра́ты возвра́щся во Святы́й Гра́д, да ку́пно со апо́столы пятидеся́тный де́нь пра́зднуеши та́мо, двукра́ты па́ки ше́ствовал еси́ от свята́го Сио́на, во е́же Христа́ пропове́дати вселе́нней, пе́рвее со Иоа́нном напе́рсником Госпо́дним, посе́м же с Си́моном Канани́том и Матфи́ем, и́же жре́бием назна́менован бы́сть во апо́стола, и вся́ преде́лы Аси́и и По́нта обте́кл еси́, сло́вом спасе́ния все́х оглаша́я, да Бо́гу пою́т: Аллилу́иа.
И́кос 5.
От мо́ря Галиле́йскаго до По́нта Евкси́нскаго апо́стольския мре́жи твоя́ распростры́й и все́ помо́рие о́крест огласи́вый благове́стием твои́м, восте́кл еси́, Первозва́нне, и в страны́ Ски́фии, Кре́ст Христо́в всю́ду водружа́я в зна́мение на́шего спасе́ния. Сего́ ра́ди и мы́, а́ще и по́зднии ро́ди, вне́млюще благове́стию твоему́ и воспомина́юще по́двиги твоя́, зове́м ти́:
Ра́дуйся, дру́же Христо́в, с ра́достию кре́стная страда́ния за Него́ претерпе́вый; ра́дуйся, апо́столе ве́рный, со креста́ глаго́лы живота́ ве́чнаго лю́дем пропове́давый.
Ра́дуйся, я́ко в ча́с сня́тия со креста́ осени́ тя́ све́т, а́ки мо́лния с небесе́; ра́дуйся, я́ко правосла́вно испове́дающим пропове́даннаго тобо́ю Христа́ Сы́на Бо́жия обеща́л еси́ благода́ть ве́лию.
Ра́дуйся, Го́рняго Иерусали́ма апо́стольское основа́ние; ра́дуйся, седя́й со апо́столы на еди́ном от двоюна́десяте престо́лов, во е́же суди́ти вся́ коле́на Изра́илева.
Конда́к 13.
О, Первозва́нный апо́столе Христо́в Андре́е! При́зри на благохвале́ния сия́ все́х чту́щих святу́ю па́мять твою́, и я́ко водрузи́л еси́ кре́стное дре́во на гора́х гра́да Ки́ева, при́сно осеня́й и на́с спаси́тельным зна́мением си́м, да, Кресто́м Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего охраня́еми, дости́гнем в ме́ру во́зраста исполне́ния Христо́ва и сподо́бимся с тобо́ю и со все́ми святы́ми, во гла́се ра́дования, в безконе́чныя ве́ки пе́ти Бо́гу, Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается три́жды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
А́нгел благове́стник А́гнца Христа́, взе́млющаго грехи́ ми́ра, бы́л еси́ Андре́е апо́столе, и с Ни́м во ве́ки пребыва́еши на небеси́; отону́дуже и при́зри на пе́ния, приноси́мая тебе́ во хра́ме твое́м, на ме́сте, иде́же стоя́сте но́зе твои́, и я́ко бога́т сы́й благода́тию Бо́жиею, пода́ждь на́м сло́во бла́го, да зове́м ти́:
Моли́тва.
Первозва́нне апо́столе Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, Це́ркве после́дователю верхо́вный, всехва́льне Андре́е! Сла́вим и, велича́ем апо́стольския труды́ твоя́, сла́дце помина́ем твое́ благослове́нное к на́м прише́ствие, ублажа́ем честна́я страда́ния твоя́, я́же за Христа́ претерпе́л еси́, лобыза́ем свяще́нныя мо́щи твоя́, чти́м святу́ю па́мять твою́ и ве́руем, я́ко жи́в Госпо́дь, жива́ же и душа́ твоя́ и с Ни́м во ве́ки пребыва́еши на небеси́, иде́же и лю́биши ны́ то́южде любо́вию, е́юже возлюби́л еси́ на́с, егда́ Ду́хом Святы́м прозре́л еси́ на́ше, е́же ко Христу́ обраще́ние, и не то́чию лю́биши, но и мо́лиши о на́с Бо́га, зря́ во Све́те Его́ вся́ ну́жды на́ша. Та́ко ве́руем и та́ко сию́ ве́ру на́шу испове́дуем во хра́ме, и́же во и́мя твое́, святы́й Андре́е, пресла́вно созда́ся, иде́же святы́я мо́щи твоя́ почива́ют; ве́рующе же, про́сим и мо́лим Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, да моли́твами твои́ми, я́же при́сно послу́шает и прие́млет, пода́ст на́м вся́ потре́бная ко спасе́нию на́с гре́шных; да я́коже ты́ а́бие по гла́су Го́спода, оста́вль мре́жи своя́, неукло́нно Ему́ после́довал еси́, си́це и ки́йждо от на́с да и́щет не свои́х си́, но е́же к созида́нию бли́жняго и о го́рнем зва́нии да помышля́ет. Иму́ще же тя́ предста́теля и моли́твенника о на́с, упова́ем, я́ко моли́тва твоя́ мно́го мо́жет пред Го́сподем и Спаси́телем на́шим Иису́сом Христо́м, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние со Отце́м и Святы́м Ду́хом во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Канон святому апостолу Андрею Первозванному (первый) Припев: Святы́й апо́столе Андре́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 13 декабря (30 ноября ст. ст.)
Глас 1.
Смути́вшуюся мою́ ду́шу помышле́нии же и словесы́ очи́сти все́льшеюся в тя́, пропове́дниче Христо́в Андре́е, Боже́ственною благода́тию, я́ко да чи́сте источу́ ти́ пе́ние досто́йное.
Честно́е, Предте́ча Христо́в, свои́х ученико́в верхо́внейшее, от непло́дове прозя́бший, из Де́вы ро́ждшемуся Христу́ препросла́вленному, Андре́я, ра́дуяся, приведе́.
Жела́нием и любо́вию неукло́нною доброде́тели степе́ней наче́н и восхожде́нию при́сно поуча́яся, от немощны́я си́лы к верхо́внейшей, Андре́е, си́ле дости́гл еси́.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, благода́ти исто́чниче; ра́дуйся, ле́ствице и две́ре небе́сная; ра́дуйся, све́щниче, и ста́мно злата́я, и горо́ несеко́мая, Я́же Жизнода́вца Христа́ ми́ру Ро́ждшая.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Еди́не Ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й: одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Прите́кл еси́, жа́ждею не зва́н, Андре́е, но самово́льне жи́зни ко исто́чнику, я́коже еле́нь, и все́м, сего́ обре́т, пропове́дал еси́, и, пи́в, напои́л еси́ нетле́ния вода́ми иста́явшия жа́ждею концы́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
Боже́ственная, истреби́тельная го́ршаго вседе́тельнаго и светоза́рнаго Ду́ха си́ла, в тя́, Андре́е, все́льшися боголе́пне, о́гненнаго язы́ка во о́бразе, неизрече́нных показа́ тя́ пропове́дника.
Не ору́жия ко мще́нию взя́ше плотска́я и к низверже́нию кре́пких тверды́нь вра́жиих, Андре́й всечестны́й, но, Христо́м огради́вся, принесе́, плени́в, язы́ки в послуша́ние.
Любо́вию соверша́ющия твою́ па́мять в пе́снех, от оби́льна да́ра Учи́теля твоего́, Христа́, Андре́е пребога́те, духо́внаго весе́лия вода́ми исполня́я не преста́й, моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Пое́м ве́лие и стра́шное Твое́ та́инство, преми́рных бо утаи́вся чинонача́лий, на Тя́ при́сно Сы́й сни́де, я́ко до́ждь на руно́, Всепе́тая, на спасе́ние на́ше и обновле́ние.
Возлюби́л еси́ Влады́ку и Того́ во сле́д бы́стро поте́кл еси́, стопа́ми Его́ к жи́зни наставля́емь и страсте́й Того́ нелжи́во, прече́стне Андре́е, да́же до сме́рти подража́я.
Напря́г тя́, я́ко стрелу́ си́льну, блаже́нне, испусти́ в ве́сь ми́р Госпо́дь, ураня́я де́моны и злоче́стием уя́звленныя челове́ки врачу́я.
Богоро́дичен: Веселя́тся небе́сныя си́лы, зря́ще Тя́, ра́дуются с ни́ми и челове́ческая собра́ния, Рождество́м бо Твои́м соедини́шася, Де́во Богоро́дице, Тя́ досто́йно сла́вяще.
Богоро́дичен: Веселя́тся о Тебе́, Де́во Пречи́стая, ро́да на́шего пра́отцы, Еде́м восприе́мше Тобо́ю, его́же преступле́нием погуби́ша, Ты́ бо Чи́стая и пре́жде Рождества́ и по Рождестве́ еси́.
Сла́ва: Петро́ва скро́вника, ученико́в пе́рвейшаго, самови́дца и слугу́ бы́вшаго Сло́ва, Андре́я апо́стола пресла́вно восхва́лим, язы́ки бо просвети́, и ра́спят бы́в, кончи́ну подъе́млет, я́ко учени́к Влады́ки.
И ны́не: Бо́га, Его́же родила́ еси́, Де́во всенепоро́чная, моли́ о все́х, благоче́стно Тя́ чту́щих, с первозва́нным Андре́ем улучи́ти боже́ственнаго осия́ния Твоего́ Сы́на и стоя́ния избра́нных и святы́х, и́бо мо́жеши, я́ко хо́щеши.
Канон святому апостолу Андрею Первозванному (второй) Припев: Святы́й апо́столе Андре́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 13 декабря (30 ноября ст. ст.)
Глас 1.
Тро́ичен: Пребезнача́льныя Тро́ицы Еди́нице Пресу́щественней ве́рою покланя́юся, не разсеца́я Божества́, е́сть бо Единови́дна, Проста́, Неразде́льна, совокупля́ю же сию́ Существо́м, Ли́цы же ве́рне разделя́ю.
Богоро́дичен: Младе́нствует Бо́г из Де́вы и обновля́ет растле́вшияся из Ада́ма, разруша́ет же средосте́ние и вражды́ прегражде́ние пло́тию Свое́ю, кля́тву благословля́ет прама́тернюю, из Пречи́стыя Ма́тере проше́д.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, и́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.
Сло́вом призыва́ющему, — гряди́ во сле́д Мене́, — Христу́ а́бие после́дова со Андре́ем и Ки́фа, роди́теля оста́вивше, и ладию́, и мре́жи, я́ко ве́ры предусмотри́телие.
Ка́пища претвори́в в хра́мы Бо́жия, всече́стне, освяти́л еси́ в ни́х сы́ны креще́ния, я́же благода́ть обнови́ водо́ю и Ду́хом.
Тро́ичен: Тро́ицу во еди́нице воспои́м, ве́рнии, во еди́ном Божестве́ Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Боже́ственнаго, существо́ еди́но и естество́ неразде́льне, неразлу́чне, неча́стне: еди́н бо в тре́х ли́цех Бо́г.
Богоро́дичен: Еди́наго от Тро́ицы неизрече́нно во чре́ве заче́нши, родила́ еси́ нетле́нно я́ко Сы́на, и Тро́ица у́бо прило́га отню́д не возыме́, и чиста́, я́коже бе́ и пре́жде рождества́, цела́, Богома́ти, пребы́вши.
Тро́ичен: Тро́ически воспои́м, ве́рнии, сла́вяще Безнача́льнаго Отца́ и Сы́на и Ду́ха Пра́ваго, — еди́нственное существо́ еди́но, — Ю́же трегу́бо да воспои́м: Свя́т, Свя́т, Свя́т еси́ во ве́ки, ами́нь.
Богоро́дичен: Я́ко от Тро́ицы еди́наго Тя́, Христе́, сла́вим, я́ко из Де́вы воплоти́выйся кроме́ враще́ния, челове́чески вся́ поне́сл еси́, не отступи́в естества́ Оте́ческаго, Иису́се, а́ще и соедини́лся еси́ на́м.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: На Сина́и купину́ горя́щу неопа́льну сохра́ншаго и о́троки посреде́ горя́щаго пла́мене изба́вльшаго, Бо́га по́йте, благослови́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Худо́жеством ры́барства из мо́ря улови́л еси́ ры́бы, всему́дре, ны́не же ве́рою челове́ки ло́виши Христу́ от ле́сти вра́жия, глубина́ бо бе́ ле́сть иногда́, погружа́ющая язы́ки бу́рею неве́дения.
У́мную жития́ нево́лненно преплы́л еси́ глубину́, апо́столе, прелете́в ве́трилом Ду́ха, ве́рою Христо́вою. Те́мже и в приста́нище жи́зни дости́гл еси́, ра́дуяся, во вся́ ве́ки.
У́мному Со́лнцу, на дре́ве заше́дшу самовла́стною во́лею, и́же Со́лнца свети́льник сразреши́тися ища́й, и заити́ во Христа́, на дре́ве пове́шен бы́сть кре́стнем Андре́й вели́кий, свети́ло церко́вное.
О, учениче́ и люби́миче Христо́в и сочи́сленне апо́столов Его́! Егда́ на престо́ле ся́дет Судия́ с ва́ми двана́десятьми суди́ти, я́ко обеща́ние глаго́лет, бу́дите тогда́ на́м человеколю́бия стена́.
Тро́ичен: Трисве́тлую Еди́ницу и Тро́ицу Сопресто́льную возславосло́вим неразделя́юще, соединя́юще же Ю́ соесте́ственно, я́ко еди́но и́стинно существо́, соедине́нно в ли́цех тре́х неслива́емо.
Богоро́дичен: Су́ща от Тро́ицы Еди́наго заче́нши, родила́ еси́, воплоще́ннаго из Тебе́ и обновля́ющаго зако́ны естества́ Рождество́м Твои́м, Чи́стая, Того́ о на́с я́ко Бо́га при́сно моля́щи не преста́й, Богоро́дице.
Пе́снь 9. Ирмо́с: Светоно́сный о́блак, в о́ньже все́х Влады́ка, я́ко до́ждь с небесе́ на руно́, сни́де и воплоти́ся на́с ра́ди, бы́в Челове́к, Безнача́льный, велича́ем вси́ я́ко Ма́терь Бо́га на́шего Чи́стую.
И́же мре́жу распростры́й та́инственнаго боговиде́ния и я́ко ры́бы в не́й улови́вый добро́тами небе́сных разуме́ний, моли́, свя́те, Святу́ю Тро́ицу источи́ти и на́м очище́ние.
Благодари́м язы́цы, тобо́ю просве́щшиися и от земли́ на небеса́ тобо́ю возведе́ннии, служе́ния бо вра́жия отсту́пльше, бы́хом соприча́стницы святы́х а́нгел, Госпо́дния же сла́вы о́бщницы.
Неизрече́нных самови́дцы и служи́телие Сло́ва, таинственново́дцы и зри́телие неизсле́дных, снасле́дником и на́м бы́ти моли́теся, апо́столи, Христо́ва ца́рствия и прича́стником Божества́ Его́.
Вяза́ти и реши́ти прие́мше от Христа́ вла́сть, разреши́те вся́ от у́з мно́гих прегреше́ний, егда́ прии́дет Христо́с и вси́ ся́дете двана́десять на престо́лех толи́цех суди́ти вся́ племена́ Изра́илева.
Тро́ичен: Триипоста́сное естество́ и неразде́льную сла́ву, в Божестве́ еди́ном пева́емую, непреста́нно на небеси́ и на земли́ Тро́ицу неразлу́чную просла́вим, с Сы́ном Отцу́ и Ду́ху покланя́ющеся благоче́стно.
Богоро́дичен: Под Твое́ благоутро́бие прибега́ющия ве́рою и покланя́ющияся благоче́стно Сы́ну Твоему́, Де́во Богороди́тельнице, Того́ я́ко Бо́га ми́ра и Го́спода моли́, от тле́ния и бе́д изба́вити и вся́ких напа́стей.